Säg ordet replokal i Stockholm och du möts av flera olika gensvar. Å ena sidan så tänker sig musiker en plats för umgänge och där man kan göra det man älskar tillsammans med sina kompisar. Ett musikband behöver en lokal och spela i och - på samma sätt som ett fotbollslag - öva för att få en färdighet. Å andra sidan dock så tänker även många på en replokal i Stockholm som något ytterst osäkert.
Det senare baseras på att det A) finns ett kraftigt underskott på replokaler i Stockholm. Man tvingas som band flytta runt, leta en ny replokal med jämna mellanrum, betala ockerhyror och hela tiden känna att man egentligen bara är där i väntan på något bättre.
En hyresvärd och en fastighetsägare vill egentligen inte hyra ut en replokal i Stockholm då gästerna där blir mer störande än om man exempelvis får in en hyresgäst som bara vill magasinera sina saker. Den osäkerheten har inneburit döden för många band: man vill spela musik - men man känner att det inte är mödan värt att kuska runt som en nomad för att hitta en replokal i Stockholm.
Det som dock har skett är att fler fastighetsägare har vänt på steken. Man ser band som en tillgång - en pålitlig hyresgäst som alltid dyker upp med pengarna i tid, som inte stör och förstör och som behandlar sin replokal som ett gemensamt hem att vara rädd om.
Detta innebär att man gör om fastigheter till dedikerade rum att spela musik i - musik som inte stör som en följd av genomtänkt isolering och där alla grannar även de brinner för att skapa och spela musik. Fram träder då kreativa hubbar där folk känner trygghet, säkerhet och kan utvecklas inom den genre man valt rent musikaliskt - jazz, rock, pop, eloctro eller exempelvis klassiskt musik.
Moderna replokaler i Stockholm är något som på sikt definitivt kan skapa ett mer blomstrande musikliv - och en musikscen att tala om! - i vår huvudstad igen. Förhoppningsvis är tiden då band tvingades känna osäkerhet kring den egna existensen ett minne blott.